HEVER TAKET: Damian Flores fra Eiendomsavdelingen ved UiB sammen med Gisle Clemetsen, byggeleder i Stoltz Entreprenør oppe på taket på det som skal bli det nye klimabygget ved Universitetet i Bergen. Foto: Solfrid T. Langeland

Endelig i gang med byens nye klimabygg

I over ti år har klimamiljøet i Bergen drømt om å samles i ett bygg. Nå er oppussingen av vestfløyen til Geofysen omsider i gang.

– Det første vi gjør er å rive taket for å bygge nytt med full takhøyde slik at hele etasjen kan brukes. Vi beholder selvfølgelig det ærverdige preget når vi bygger nytt tak og tar vare på den karakteristiske utstikkeren, forteller Damian Flores, senioringeniør ved Eiendomsavdelingen til UiB.

Han har ansvar for å følge opp oppussingsarbeidet i Jahnebakken 5, bygget til geofysisk institutt som om drøye ett år skal huse klimaeliten i Bergen.

Vi blir med opp i fjerde etasje av bygget. Her har UiB fått tillatelse fra riksantikvaren for å løfte taket for å få full takhøyde. Også i de andre etasjene av bygget står støvskyene.

– Vi river alt innvendig. Det eneste som står igjen er betongveggene, dekker og søyler, sier Flores.

Vestfløyen blir ny

Geofysisk institutt ble bygget i 1928. Grunnsteinen til sidefløyene ble lagt i 1946, noen måneder etter at Stortinget hadde vedtatt opprettelsen av Universitetet i Bergen.

Siden Bjerknessenteret for klimaforskning ble senter for fremragende forsking (SFF) i 2002, har det eksistert planer om samlokalisering av klimamiljøet i Bergen.

De siste årene har det blitt utformet konkrete planer for at denne lokaliseringen skal skje på vestfløyen på Geofysisk institutt, som har stått tom siden 2010.

Vestfløyen, Jahnebakken 5, har lenge hatt behov for oppgradering. Planene for å samlokalisere klimamiljøet i Bergen her kunne endelig bli realisert da UiB fikk 35 millioner kroner fra Kunnskapsdepartementet i vår.

–Viktig signaleffekt

Planen er å samlokalisere de delene av Bjerknes-senteret som er på UiB og UNI reasearch. Det er lagt opp til 113 kontorplasser fordelt på seks etasjer. Det blir også plass til laboratorium, undervisningsrom og representasjonsrom. Fra plan to skal det være en gangbro over til Allegaten 70.

– Det blir fantastisk å kunne samle klimamiljøet i Bergen etter mer enn ti års ventetid. Å være samlet i ett bygg vil gjøre dialogen lettere, men det vil også gi en viktig signaleffekt, sier Tore Furevik, leder for Bjerknessenteret for klimaforskning ved UiB.

Erna Solberg trakk nylig frem Bjerknessenteret for klimaforskning som et forskningsmiljø som er i toppklassen internasjonalt.

Planen er at restaureringen av de 2600 kvadratmeterne skal være ferdig tidlig 2017. 2017 er jubileumsår for Geofysisk institutt som da feirer 100 år.

– Det er overraskende hvor kjent Bjerknessenteret er ute i verden. Vi gleder oss veldig til å fortsette å bygge merkevaren Bjerknessenteret og gleder oss til å vise frem bygget til besøkende, sier Furevik.