North - nyheter

PechaKucha: Kan Golfstrømmen stoppe opp?

Carina Bringedal presents PechaKucha

Carina Bringedal om Golfstrømmen på Forskerforbundets PechaKucha-kveld i september. Se den på video hos Aftenposten

erwin lambertHele havet i tre bokser

Noen ganger er alt så komplisert at det kan lønne seg å tenke enkelt. Erwin Lambert er ekspert på nettopp det. Med enkle bokser prøver han å beregne hvordan mer regn i fremtiden vil kunne påvirke havstrømmene i Atlanterhavet.

Nordpolen isfri 2017/2018 - Fiskeribladet Fiskaren, intervju med Tor Eldevik

Marius ÅrthunEt tiår på forskudd

Hva om vi kunne forutsi hvor mye sjøis det ville være i De nordiske hav om to år? Eller tjue? I gapet mellom ordinære værvarsler og klimafremskrivninger foregår det en dialog mellom havet og atmosfæren. Uten å forstå hvordan de påvirker hverandre, kan vi ikke forutsi variasjoner i klimaet, sier Marius Årthun.

Norskehavet husker bedre enn andre hav

Sak i forskning.no basert på Langehaug og Eldeviks artikkel i Naturen

I OnarheimVarmt vann styrer vinterisen

I serien "Møt våre unge forskere:  Ingrid Onarheim"
Ingrid forteller her hvordan Isdekket i Arktis har krympet, men ikke like mye over alt og heller ikke like mye hele året.

C bringedalDrevet av vinden

I serien ""Møt våre unge forskere: Carina Bringedal"
I Golfstrømmen strømmer vannet nordover for å erstatte vann som synker i De nordiske hav. Men strømmen drives også av vinden som blåser over havet, og i noen områder kan vinden være den sterkeste drivkraften. Carina Bringedal studerer vindens innflytelse på havsirkulasjonen ved inngangen til Norskehavet.

Tidsskriftet Naturen med temanummer om klimaforskning

Blant bidragene er "Norskehavets hukommelse gjør klimavarsling mulig" av
Helene R. Langehaug og Tor Eldevik.

Derfor er noen forskere bekymret for et kaldt område nord i Atlanterhavet

Aldri før har de første åtte månedene vært målt varmere enn i 2015. Men sør for Grønland og Island har det vært rekordkaldt.
Sak i Aftenposten med Tor Eldevik.

Klimaforskning med laser og vannrør

Global oppvarming forrykker balansen i havstrømmene. Nå går petroleums- og klimaforskere sammen for å forstå hva som skjer under Atlanterhavets overflate.
Artikkel i forskning.no om laboratorieeksperimentet til professor Rune Time og senioringeniør Herimonja A. Rabenjafimanantsoa.

Et sted må grensen gå

"Den berømmelige iskanten har i det siste beveget seg frem og tilbake mellom regjering og storting. Isen i det virkelige Barentshavet synes adskillig mer forutsigbar", skriver Ingrid Onarheim og Tor Eldevik i Forskning viser at... Dagens Næringsliv

Barentshavet - helt på grensen

"Vår spådom for denne vinteren er mer is i Barentshavet". Kronikk i Nordlys av Tor Eldevik, Ingrid Onarheim og Marius Årseth

22. - 23. september 2014

Kick-off møte for NORTH prosjektet i Bergen 22. - 23. september, 2014

Prosjektmøtet finner sted på Geofysiske institutt, Universitetet i Bergen, rom Helland-Hansen.

Se programmet her

Her finner du foredragene

22. september 2014

Foredrag ved Bert Rudels (Det finske meteorologiske institutt) i det ukentlige Bjerknes-GFI seminaret.

Tilknyttet lesing:

Havisen redusert også om vinteren
Studie publisert i Tellus, mai 2014

Arktis smelter, Golfstrømmen består
Studie pulisert i Nature Geoscience september 2014

Varme fra sør bestemmer Golfstrømmens forlengelse
Studie publisert i Journal of Climate, desember 2013