From the Arctic to the Pacific - Ocean and Climate Connections

Bjerknessenteret og UiB på klimatoppmøtet 2018

Klimaminister Ola Elvestuen møter forskere fra UiB, Bjerknessenteret og University of the South Pacific på FNs klimakonferanse. Sammen tar de opp interaksjonen mellom hav, klima og is- og snødekke.

Klimaminister Ola Elvestuen møter forskere fra UiB, Bjerknessenteret og University of the South Pacific på FNs klimakonferanse. Sammen tar de opp den økende interaksjonen mellom havet, klimaet og is- og snødekke.

Webcast fra klimatoppmøtet her

Les fra møtet:  The Young Voice in Climate Negotiations

FNs klimakonferanse COP24 samler delegater fra 200 land i Katowice, Polen. Forhandlerne skal prøve å få på plass et regelverk for gjennomføring av Parisavtalen. Avtalen inneholder flere ambisjoner, men konkrete tiltak for å nå målsettingene er etterlyst.

Universitetet i Bergen (UiB) og Bjerknessenteret inviterer sammen med klimaminister Ola Elvestuen til et eget arrangement på konferansen den 14. desember.

Arrangementet tar opp den økende samhandlingen mellom hav, klima og is- og snødekke. I Arktis smelter stadig isen til havs og på land. I Stillehavet er øynasjoner truet av et stigende hav, og menneskene der opplever klimaendringer som ekte og nære. De to regionene er frontlinjene for klimaendringene.

Arrangementet setter fokus på koblinger mellom Stillehavet og Arktis på flere nivå, fra forskningen basert på høstens spesialrapport fra FNs klimapanel om 1,5 og 2 grader global oppvarming. I tillegg vil man få vite mer om hvordan Norge og Fiji jobber med bærekraftsmålene generelt og for havet spesielt.

Arrangementet har tittelen «From the Arctic to the Pacific: Ocean and Climate Connections”.

Disse deltar i side-arrangementet:

Paneldeltagere

Ola Elvestuen, Klimaminister, Norge

Cristelle Pratt, Deputy Secretary-General, Pacific Islands Forum

Taholo Kami, Ocean Pathway Envoy, COP23 Presidency

Morgan Wairiu, Deputy Director, Pace-SD, University of the South Pacific

Tore Furevik, Direktør for Bjerknesenteret for klimaforskning og Klimadirektør, Universitetet i Bergen

Mari Hasle Einang, Landsrådet for Noregs barne- og ungdomsorganisasjoner

Moderator

Edvard Hviding, Leder for forskningsgruppen Bergen Pacific Studies, Universitetet i Bergen