Isfjell ved den grønlandske østkysten, august 2014. Foto: Iselin Medhaug

Velkommen til Bjerknesdagen 2015

Onsdag 30. September inviterer vi til en ettermiddag med film og populærvitenskaplige foredrag fra klimaforskningen.

Ice & Sky - Luc Jacquet
Fra iceandsky.com

I samarbeid med Bergen internasjonale filmfestival (BIFF) starter vi dagen med å vise dokumentaren Ice & Sky av Luc Jacquet. Jacquet står bak Pingvinenes marsj, som fylte kinosaler over hele verden og vant Oscar for beste dokumentar for ti år siden. Årets  film er et portrett av den 82 år gamle forskeren Claude Lorius. Han er en nestor innen fransk iskjerneforskning og glasiologi, med en lang rekke ekspedisjoner til Antarktis bak seg. Filmen følger Lorius tilbake til Antarktis i dag og til ekspedisjoner tilbake i tid – og stiller spørsmål ved framtiden for planeten vår.

Etter filmen byr vi på et program med seks populærvitenskaplige foredrag knyttet til iskjerner, havobservasjon, framtidsklima og flommer i dag og i fortiden.

Program, Bjerknessenterets klimaforskningsdag 30. september 2015
Bergen Kino, Magnus Barfot MB1.

12.00-13.30 - Filmvisning Ice & Sky

13.45-15.45 - Foredrag:

Bo Vinther, KUANye iskjerner fra GrønlandsisenBo Møllesøe Vinther. førsteamanuensis ved Niels Bohr Instituttet, Københavns Universitet.
Iskjerner fra Grønlandsisen kan ta oss med på en reise flere tusen år tilbake i tid. Ved hjelp av avanserte analyser kan man avsløre hvordan klima har endret seg i fortiden.

Bo Vinther er en av de fire forskningslederne i det store europeiske forskningsprosjektet ice2ice der forskerne undersøker sammenhengen mellom Grønlandsisen og sjøisen i Arktis. Prosjektet er et samarbeid mellom Bjerknessenteret ved Uni Research og Universitetet og Danmarks Meteorologiske Institut og Københavns Universitet. Prosjektet mottar mer enn hundre millioner kroner fra EU. Vinther er en glimrende foredragsholder som vi gleder oss til å høre i Bergen.

Kjell Arne Mork, IMRRoboter i verdenshaveneKjell Arne Mork, oseanograf og forsker ved Havforskningsinstituttet og Bjerknessenteret
Store mengder data er nødvendig for å vite hvordan havet oppfører seg og for å få klimamodellene korrekt. Selvgående ARGO-bøyer er automatiske bøyer som sirkulerer verdenshavene og kontinuerlig sender hjem informasjon. Kjell Arne Mork forteller oss om alt vi kan få vite ved hjelp av disse hjelperne.

Linling Chen, NERSCArktiske endringer og rart vær i Europa – Linling Chen, postdoktor og meteorolog ved Nansensenteret og Bjerknessenteret.
Endringer som skjer i Arktis, kan også påvirke værsituasjonen andre steder. En ny forskningsteori foreslår en mulig sammenheng mellom den raske oppvarmingen og nedsmeltingen i Arktis og flere ekstremværsituasjoner ved våre breddegrader. Linling Chen tar oss med gjennom argumentene i denne forskningen.

Stephanie Mayer, Uni Research Global oppvarming stopper ikke ved Norskegrensa – Stephanie Mayer, meteorolog og forsker ved Uni Research Klima og Bjerknessenteret.
Stephanie Mayer er en av hovedforfatterne bak den nye klimarapporten for Norge, Klima i Norge 2100. Hun forteller om noen av de viktigste klimaendringene vi kan vente oss her i landet i vårt århundre.

Asgeir Sorteberg, UiBHva skjedde i Odda og Flåm i fjor? – Asgeir Sorteberg er professor i meteorologi ved Universitetet i Bergen og Bjerknessenteret. Han tar oss med gjennom værsituasjonen som førte til de store ødeleggelsene i Odda og Flåm for snart et år siden. Kan vi forvente oss lignende ekstremsituasjoner i årene som kommer?

Eivind Støren, UiBFortidens flommer – Eivind Støren har tatt doktorgrad i fortidens flommer og klimaendringer. Han er senioringeniør ved EARTHLAB, UiB og Bjerknessenteret, og vil fortelle om hvordan vi i sedimentskjerner kan avsløre hvordan flommer og naturkatastrofer har variert i fortiden parallelt med et klima i endring.

Etter foredragene inviterer vi til uformell mingling på Chagall i Vaskerelven 1, fra 16.00-17.30